sobota 18. října 2014

Na Signal festival už nikdy víc

Pokud jste Pražák a máte facebook, nebo čtete nějaká periodika, určitě jste si všimli, že v těchto dnech se v Praze koná Signal festival. Festival světla. Letos jsem šla poprvý a zanechalo to na mě jeden jediný dojem: nikdy víc. Důvod? Jednoduchý. Naprosto šílený masy lidí, který vám nedovolujou si to užít. 



Ale zpátky na začátek. Nic moc extra jsem si dopředu o festivalu nezjišťovala. Světelné instalace rozmístěné různě po Praze. Znělo to fajn. Já takový věci ráda. Přece jenom jsem vystudovala uměleckou střední a moje artová část duše nad originálníma audiovizuálníma kreacema plesá. Takže jsem chtěla jít.

S mým doprovodem jsme zvolili trasu říční. Na výběr bylo mezi třema. Usoudili jsme, že když půjdem kolem Vltavy, nemůžeme nic pokazit. Jako startovní pozici jsme zvolili Palackého náměstí. První jsme tedy u Tančícího domu potkali světelnou instalaci od Davida Černého jménem Speederman. V tu chvíli jsem si začala uvědomovat, že tenhle výlet nebyl uplně nejlepší nápad. Všude bylo šílený množství lidí. Opravdu šílený množství. Auta ani tramvaje nemohli pořádně přojíždět. A celá ta masa koukala na tuhle jednu jedinou instalaci. Která měla zhruba jenom dva metry. Přišlo mi to padlý na hlavu. Instalace byla, ehm, celkem obyčejná. Čekala jsem něco grandióznějšího. Ale řekla jsem si budiž, třeba příští bude lepší.

Ne, nebyla. Další zastávkou byla Fyr Lighthouse od Jari Haanpera. Tahle instalace byla umístěna v prostorách fakulty UK sociálních věd. Umíte si představit ty davy lidí co se snaží namačkat do uzavřeného prostoru? A hypnoticky sledují pár blikajících žárovek? Čekala jsem grandióznější instalaci, místo toho jsem dostlala grandióznější dav lidí. 

To už jsme začínali být fakt naštvaný. Nejenže jsme čekali jaksi "lepší" díla ale ty davy totálně ochromovaly centrum Prahy. Nicméně znechucení jsme vytrvale pokračovali dál.

Light barrier od Kimchi&Chips na Střeleckém ostrově. První instalace u které jsem si řekla "ty jo, to je zajímavý a pěkný". Davy lidí tu byly tu rozmělněnější a já si začala říkat, že to třeba tak hrozný nebude.

Tenhle pocit ze mě rychle opadnul jakmile jsme začali jít směr Kampa. Ještě větší davy lidí. 

První interaktivní instalace: The Pool od Jena Lewina. Tohle mě dostalo totálně do kolen. Na pár svítících kruzích se mačkala miliarda lidí a skákala jak o život. Mačkala se takovým stylem, že na jednom kruhu o poloměru cca 50cm se mačkali 3 lidi. Já totiž opravdu nechápu, proč někomu stojí za to se takhle extrémně mačkat a křičet při tom jenom proto, aby si skočil na světelnym kruhu.

Hned vedle byl videomapping E:merge od Nerdworking. O tomhle můžu upřímně říct, že to byla nádhera. Konečně něco, co splňovalo moje grandiózní nároky. Nevím jak bych to popsala, taková schizofrenní video pocta geometrii za doprovodů kyberpunkových zvuků jak z filmu Pí. Vypadalo to fakt nádherně, až z toho mrazilo. Vzalo mě to tak, že jsem v tu chvíli zapoměla i na moji nasranost.

Po tomhle zážitku jsme se rozhodli že prdíme na světelné instalace a jdem hledat videomappingy. Směrem na Staroměstské náměstí měli být dvě.

Tohle se záhy ukázalo jako ten nejhorší nápad co jsme mohli mít. Na starém městě je hodně lidí i normálně, ale teďko tam bylo něco, co bych přirovnala k množství lidí na václaváku z fotek revoluce z roku '89. Zatím největší množství lidí. Na Karlově mostu jich bylo tolik, že se divím, že nepadali do Vltavy. 

Tohle byl tak šílenej zažitek, že jsme jenom totálně rezignovaně doklusali k videomappingu Out of Place od The Electric Canavas, viděli část a rychle utíkali někam mimo festivalovou trasu a směrem domů. Mimochodem, zdaleka se mi to tak nelíbilo jako E:merge.

Shrnula bych to jediným: I don't know what I expected. Mělo mi dojít, že takhle propagovaná akce, která je zdarma, bude v obležení lidí. Nedošlo mi to a pykala jsem za to.

Víte, já davy lidí totiž k smrti nedávidím. 

Problém celého festivalu vidím v tom, že je zdarma. Já vím, že je to celé o tom, že se to koná po celé Praze a myšlenka toho chodit po jednotlivých zastávkách po celém městě je náhodou strašně hezká, jenže ty davy nedovolí nikomu si to pořádně užít. Osobně bych to celé přesunula do nějaké velké haly, třeba do Holešovic a udělala z toho regulérní výstavu. Se vstupným. Pak by na to šli jenom lidi, které to fakt zajímá a ne všichni swageři z Prahy, kteří mají o umění nulový zájem a jdou jenom proto aby se tagnuli na facebooku s hashtagem #signalfestival.

Byl jste někdo taky? A nasralo vás to stejně?

Mii. 

Žádné komentáře:

Okomentovat